Amadou & Mariam’s story is one of the most inspiring tales of modern music; a love affair that propelled two grandparents from Mali into charts across the planet, winning enough awards to fill several sideboards and raising awareness of the difficulties in living in one of the world’s poorest countries. Into their orbit came such stars as Damon Albarn, Manu Chao, David Gilmour, the Yeah Yeah Yeahs and Scissor Sisters. Yet it is also a story that began in adversity and continues to evolve and inspire more than 40 years after it began.

Amadou Bagayoko was born in Bamako, Mali in 1954, six years before the country declared independence from France. With eyesight that had been failing from birth, as a young boy he was unable to join in any communal outdoor work, but would play his flute to entertain fishermen and often found music a more lucrative way to pass the time. A love of rock and blues meant that the teenage Amadou swapped his flute for a guitar in 1967 and was taken under the wing of the Guinean guitarist Kanté Manfila.

As the 1970s dawned, Amadou, though now completely blind, was one of Mali’s go-to guitarists, making a living playing Cuban songs for growing crowds, and in 1974 he joined Manfila and the singer Salif Keita in Les Ambassadeurs du Motel de Bamako, the city’s most progressive big band. Idrissa Soumaoro, Les Ambassadeur’s sighted keyboard player, worked at Bamako’s Institute for the Young Blind. Among his favoured students was Mariam Doumbia. Four years younger than Amadou and blind from the age of five, she was an accomplished songwriter.

With the release of ‘La Confusion’, their eighth international album, two of Africa’s most popular artists return to stake their claim to be the continent’s most successful musical ambassadors of the 21st century

The new album ‘La Confusion’ represents a back-to-basics approach after the previous two albums. The couple were joined in the studio only by their producer, Adrien Durand of the Bon Voyage Project, and musicians they knew well from Africa, such as the kora player Djeli Moussa Diawara and the young ngoni virtuoso Youssouf Diabaté.

Amadou & Mariam, c’est avant tout une histoire d’amour. 40 ans qu’ils se sont rencontrés à l’Institut des Jeunes Aveugles. Presqu’autant qu’ils font la route ensemble, complices à la vie comme à la scène.

Après un long début de carrière en Afrique, le duo s’impose sur la scène internationale avec la chanson « Mon amour, ma chérie » (1998) puis avec l’album « Dimanche à Bamako » produit par Manu Chao (2004). Dès lors, leur notoriété ne cesse de croître, avec des tubes incontournables qui contribuent à étendre l’horizon de la musique africaine, au gré de leurs collaborations et de leur titres, rythmés par l’échange entre les instruments traditionnels et les synthétiseurs. Leur carrière est marquée par deux sacres aux Victoires de la musique en 2005 pour l’album « Dimanche à Bamako », et en 2013 pour « Folila ».

Intitulé « La Confusion », leur huitième album paraît en septembre 2017. Si l’inquiétude à l’égard de la situation dans laquelle se trouve le Mali depuis cinq ans nourrit l’écriture de certaines chansons, Amadou et Mariam se tournent du côté musical vers un afro-futurisme revendiqué et jubilatoire, accompagnés dans leur démarche par le fondateur du groupe électro français Bon Voyage Organisation.

Artistes engagés, ils deviennent en 2011 Ambassadeurs du Programme alimentaire mondial (PAM) pour l’Union européenne. En 2013, le duo se mobilise pour en faire connaître l’action auprès de son public dans le cadre de concerts solidaires donnés en banlieue parisienne au cours de la tournée itinérante « Africa, mon Afrique ».