• Nasheet Waits


“Nasheet Waits’ elliptic pulse and bursts of invective” – Financial Times

 

 

“Son nom sitôt cité dans une conversation entre amateurs, les yeux s’éclairent, la parole se libère. […] tous vous le certifieront : Nasheet Waits est à 45 ans au sommet de son art.” – Libération

 

 

The love for an unconventional jazz, protesting and passionate, engaging and curious …

Far from being a burden, lineage is essential to a musician’s identity. Considering his father Freddie’s exemplary career path, New York drummer Nasheet Waits has chosen the best way: learn from it in order to grow up and do better.

If Freddie has been able to work with the greatest musicians of his day, the same can be said about Nasheet: launched in the great bath by Max Roach inside his M’Boom band, Nasheet quickly starts back-to-back high-level partnerships (Andrew Hill, Sonny Rollins, David Murray, Wadada Leo Smith, Steve Coleman, Michel Portal…) as a sideman or inside Equality, Tarbaby and 3rd Eye, his own projects.

At age 45, one of the most influential drummers of the current jazz scene, he fits into the evolution of a full, subtle and fiery drumming that is far from the traditional accompaniment codes. A complex use of polyrythm that paves the way for a genuine and freer expression. An approach that can be found on Between Nothingness And Infinity, the first real album of his quartet, Equality, alongside Darius Jones (saxophone), Mark Helias (double bass) and Aruan Ortiz (piano).

An obvious casting indeed, considering how much these four musicians share this love for an unconventional jazz, both protesting and passionate but also engaging and curious. One can find, in Between Nothingness And Infinity, this search for a precious balance between tradition and modernity, filled with a fighting spirit that transpires from every pore of the musicians’ skin.

If the black empowerment icon that Fanon stands for is a cherished image for Nasheet Waits (already referred to in the Tarbaby project, along with Nobel Literature Prize Toni Morrison), it is implicit in every movement of the record. One can detect by turns moments of deep stirs, specific to the intense questionings that run through “Black Skin, White Masks” and Morrison’s novels, as well as real moments of transient grace, hanging, when the mind lets go.

“When I opened my eyes yesterday I saw the sky in total revulsion. I tried to get up but the eviscerated silence surged toward me with paralyzed wings. Not responsible for my acts, at the crossroads between Nothingness and Infinity, I began to weep.”
Frantz Fanon
Black Skin, White Masks

 

Batteur parmi les plus influents du jazz actuel, Nasheet Waits s’inscrit dans l’évolution d’un jeu de batterie plein, subtil, fougueux, bien en dehors des codes d’accompagnement traditionnels. Il alimente le flux musical par un jeu reposant sur un usage complexe de la polyrythmie, une approche très particulière de l’instrument qui ouvre la voie à une expression plus libre et authentique, une musique communicative qui révèle un attachement profond aux racines du Jazz, de ses créateurs et compositeurs. L’album « Equality » est né favorablement lors d’une tournée printanière en Italie en 2007. Le quartet était composé alors de Logan Richardson aux saxophones alto et soprano, de Jason Moran et de Tarus Mateen, tous deux musiciens également dans le groupe Jason Moran & The Bandwagon. « Equality» s’est vu enregistrer une première proposition en 2009 chez Fresh Sound Records, intitulé « Alive At MPI » et a entrainé des pianistes virtuoses tels que Stanley Cowell et James Hurt pour plusieurs tournées en Europe de 2007 à 2013. Il a notamment enregistré et tourné fréquemment en Afrique, en Europe, au Japon, au Canada, en Amérique du Sud et aux Etats-Unis. En plus de ses prestations, de ses enregistrements et de ses tournées, Nasheet Waits enseigne la batterie et la musique avec une approche bien personnelle. Tout en défendant la nécessité d’équilibrer entre el traditionnel et le modernisme, Nasheet Waits rencontrent de nombreux musiciens, aussi en Master class. Il est dévoué à explorer son rôle et son parcours artistique dans la musique.

symbole-facebook_318-37686logo-youtube-noir-et-blanc


 

PAST CONCERTS
nasheet-waits-equality-between-nothingness-and-infinity-cover
12
Mar
2016
Nasheet Waits
Vaulx en Velin A Vaulx Jazz
nasheet-waits-equality-between-nothingness-and-infinity-cover
09
Jan
2017
Bookmarquez le permalien.